Powered By Blogger

onsdag den 8. oktober 2014

Lad det abstrakte blive konkret:

Sidste år arbejdede jeg med appen Dragonbox i et valg modul, der omhandlede spilbaseret læring. Målet i denne opgave var, at vi ville undersøge hvilket potentiale behavioristiske edutainmentspil, med Dragonbox som eksempel, kunne have i en specialundervisnings kontekst, nærmere bestemt matematikundervisning af børn med autisme. Kunne spillet gøre det lettere for elever med autisme, at arbejde med emner inden for algebra, hvor vi især ville fokusere på addition og subtraktions reglerne i algebraen? Kunne spillet hjælpe med at gøre det abstrakte i algebraen mere konkret? 
For elever med autisme er transfer et livslang problematik pga deres triade af forstyrrelser, hvor forestillingsevnen er en af dem. De kan have store udfordringer i at kunne bruge en nyerhvervet kompetence i en anden ramme eller situation.
Det kan derfor være svært for elever med autisme at lave transferen. Vil denne type af spil kunne hjælpe med at lave en sådanne transfer indenfor algebra? Vil eleverne kunne løse de samme opgaver på en tavle, som de kan løse i spillet? Dette ville vi gerne vil undersøge, da dette kan være en indikation på, at eleverne har tilegnet sig en begyndende forståelse for algebra.

Vi fandt uf af, at en af forcerne ved app’en Dragonbox 5+ var, at den i starten skjuler de matematiske tegn og i stedet bruger forskellige andre symboler. Det, at den algebraiske læring er gemt i app’en, kan omvendt gøre det vanskeligt for elever med autisme at få ny læring frem og bruge den i andre sammenhæng. Vores undersøgelse viste, at det er vigtigt, at læreren træder til som brobygger, når den skjulte læring skulle synliggøres for eleven. Læreren skulle hjælpe eleven med at få de færdigheder, de tilegnede sig i app’en overført til andre situationer.
Derfor er det ikke nok med app’en til denne målgruppe. Rammerne omkring hele forløbet skal være meget trygge. Eleverne skal være i deres vante omgivelser og have de lærere, som de er trygge ved, omkring sig.
Elever med autisme har qua deres konkrete tankegang problemer med at se relevansen og logikken i at bruge bogstaver i matematik. Spillet er opbygget så det kommer til at give mening for eleverne at fx (-d)+d=0. Ud fra vores analyse kunne vi konkludere, at Dragonbox understøtter læringen for elever med autisme med at få en indledende forståelse for algebra.


Idag sagde jeg til en af mine elever, at vi snart skulle til at arbejder med ligninger igen. Hans svar til dette var: “den er jeg med på, hvis jeg får lov til at spille”…..Mon ikke han får lov :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar