Powered By Blogger

tirsdag den 7. oktober 2014

Kan man få alle med ??

Jeg er igang med at implementere Google Education på min arbejdsplads. Dette har været et forløb, der startede sidste år, hvor enkelte gruppe på skolen var forsøgsgrupper. Efterfølgende skulle det rulle ud til hele skolen. Mit første mål med Google Education er at få lærer og pædagoger til at bruge det i deres daglige kommunikation og især brugen af google drev og dens dynamiske skriveredskaber. Dernæst skal personalet bruge det sammen med de elever på skolen, der giver mening at bruge det med. 
I denne uge skulle det så sættes igang, med et fælles fremlæggelse på et personalemøde. Det skal sige her at halvdelen af personale, har været til et oplæg, hvor de er blevet præsenteret for Google Education. Her kommer min problemstilling så: Kan man få alle med i et foredrag, der er sat til maks 30 min, hvor emnet er blevet gennemgået for halvdelen af personalet ? En anden problematik var, at jeg først fik at vide at punktet var på dagorden om fredagen efter fyraften, og personalemøde var mandag kl 16-18. Udfra den nye skolereforms arbejdsbetingelser, skulle denne planlægning så ske mandag i min foreberedelse tid kl 8-9.
Med rygsækken fyldt med stof omkring læreprocesser kastede jeg mig over opgaven mandag morgen. Schulman og Bundsgaard hævder, at læring slet ikke kan finde sted uden motivation og engagement og Elsebeth Sorensen slår endvidere samtidig fast, at læring opstår gennem kommunikation. Hvordan kunne jeg få dette ind i min fremlæggelse ?
Rammen for mit oplæg skulle være et powerpoint/google sheets, hvor gennemgangen skulle tage udspring fra. Hvad er google education ?, hvordan kommer man på ?, hvordan bruges google drev og hvordan de kunne printe fra google cloudprinting fra deres iPad og P.c. Under oplægget skulle dette også vise i praksis på nettet. 
En af problematikkerne jeg skulle forholde mig til var, hvad med dem der var på google education ? Hvad skulle de få tiden til at gå med ? Jeg kender godt selv fornemmelse af tidsspild og frustration, når man sidder og høre noget, man har fået at vide før. Tiden skal bruges fornuftig, respekteres og opgaverne skal give mening. Mit lærings design kom til at se således ud:

  • 1) mikse personale gruppen med hinanden. 
  • 2) Hvad er google Edutionen ( begrebs afklaring)
  • 3) Uploaded powerpointet på google drevet, endvidere delt dokument med personalegruppen, hvor dem der kunne havde mulighed for at skrive spørgsmål omkring de problemstillinger de sad med omkring google funktionerne. Ligeledes kunne de også “booke” en vejledning på et senere tidspunt.
  • 4) Gennemgå opsætning af google konto på iPad og Pc
  • 5) Vise og gennemgå Google drev funtioner
  • 6) Cloudprintning fra iPad og PC

Personale gruppen skulle blandes, fordi de derved kunne hjælpe hinanden med “små” problemstillinger eller spørgsmål de kunne opstå under oplægget. Det delte doc, hvor personale skulle kunne stille sprøgsmål, var for både at vise hvor dynamisk skrivprocess kunne være med et google doc og ligeledes få personale inddrages i oplægget. Endvidere kunne der i dette doc vidensdele før, under og efter oplægget. Cloudprlntning skulle gennemgåes, da det længe havde været et ønske fra personale gruppe, at de kunne komme til at printe fra deres iPad. 

Dette var mine didaktiske overvejelser inden mandag aften…..Hvordan gik det så ? I kan jo skrive en kommentar, hvis I har lyst til at vide det :-)


2 kommentarer:

  1. Jeg er nysgerrig:-) Var 30 min. nok til at formidle budskaberne og hvordan blev det modtaget? Var de interesserede og gav det mening for personalet?

    SvarSlet
  2. Hej Diana.
    Tiden til mødet skred. Dvs, at det jeg skulle have været 30 min blev til 18 min !! Jeg viste, at tiden var knap i forvejen, så jeg måtte skære noget af mit oplæg væk. Folk var dog imponeret over, hvor hurtig jeg kunne køre sådanne et foredrag af. Personalet var meget stille, og så ud som om, de lyttede, men det kunne være pga tidspunktet og de bare var trætte. Flere er dog kommet bagefter og vil gerne høre mere. Jeg gik ikke med hænderne over hovedet efter mødet, da jeg gerne vi ville have set, hvordan mit oprindelig oplæg ville have virket, og om der var sket en mere dynamisk process istedet for tankpasser modellen.

    SvarSlet