Powered By Blogger

mandag den 6. oktober 2014

Hvordan lærer du ?

Mine erfaringer med at bruge videoklip, youtubeklip mm i undervisningen er gode. Dette gør, at eleverne får forskellige inputs, de kan forholde sig til. Udfra Gardners læringsstile, har vi alle forskellige måder at lære på. En undervisning der "spiller på flere tangenter", vil jeg mene, giver mulighed for at flere elever kan forholde sig til budskabet. Det visuelle medie er yderst brugbart, idet arbejdsfelt jeg bevæger mig i: 
“Mennesker med autisme har svært ved at forstå de abstrakte aspekter af vores sociale samspil og kommunikation. De har svært ved at kunne se ud over det bogstavelige og forstå det usagte, der ligger bag informationen” ( Peeters, 2004, side 52).
Dette medfører, at elever med autisme har svært ved arbejde med abstrakte ting og metoder, da elever med autisme har en forstyrrelse indenfor deres forestillingsevne (Peeters, 2004, Side 118)
Ved brug at en mere visuel kommunikationform, er det blevet muligt, at gøre ting mere konkret for disse elever. 
Personlig bruger jeg de digitale medier for at finde løsninger på de problematikker, jeg møder i hverdagen. For at blive ved youtube, hjalp denne platform mig med at vise, hvordan jeg skulle reparere min kones iPhone forleden dag. Her kunne jeg se på videoen, hvilke fejl det kunne være og hvordan det kunne løses. Vidensdeling ? Det vil jeg vurdere det er !!
I forhold til inddragelsen af andre medier vil jeg mene, at dette ville kunne skabe en ekstra dimension i dialogen på denne uddannelse. I vores daglig praktisk som underviserer, skal vi kunne forholde os til mange forskellige digitale medier og platforme for at kunne vejlede andre i digitale dannelse. Internettets kommunikationsformer er mange og disse, synes jeg er vigtige at tage i betagtning, når der skal arbejdes med ikt og læringsprocesser. Læring opstår gennem kommunikation (Sorensen, 2000)

På Mils hjemme står: “Fokus er på de ændrede betingelser og muligheder, informationsteknologien skaber for læring og undervisning, med speciel interesse i fjernundervisning”. Jeg synes, at det er væsentlig at forholder os til andre medier i betragning af at: “jo mere komplekse forforståelser en person har, desto bedre vil han være i stand til at foretage kompleksitetsforenklinger, som gør omverdenen forståelig” (Hermansen, side 74). Denne indsigt og viden om brugen af andre medier ville jeg vurderer, kunne være fremmende på den skriftlige virtuelle dialog. Hvad synes I ? Mangler dette at blive inkluderet i forhold til modul 1 og ville det højne kvaliteten  ? 

Peeters, T. (2004) Autisme - Fra teoretisk forståelse til pædagogisk praktisk, 
Hermansen, Mads (2001). Læringens univers, KLIM
Sorensen, Elsebeth Korsgaard / Interaktion og læring i virtuelle rum.2000. s.235-255

Ingen kommentarer:

Send en kommentar